1970-talet

Året var 1972, den 15 november, och det var i Helge Lundströms ateljé i Gislöv som föreningen arrangerade sin första konsert. En handfull musikentusiaster hade bestämt sig för att göra det lättare att arrangera konserter av kammarmusikalisk art. Man hade sporrats av framgångarna som det nystartade interkommunala arrangemanget Musik på Österlen haft. Inspirerade härav kallade man sin förening Föreningen för Musik på Österlen och så skulle den heta ända fram till 1980.
Den här kvällen framträdde Crafoordkvartetten som en bekräftelse på att en kammarmusikförening var bildad. Den första styrelsen bestod av tre personer: ordförande Helge Lundström, konstnär och ateljéägare, kassör Sten Heile, pensionerad musikentusiast, och sekreterare Caj Gustafsson, musik-direktör och kyrkomusiker.
Till styrelsen knöts en programkommitté, som bestod av musikläraren Bo Ewald, som så småningom skulle efterträda Helge Lundström som ordförande, dåvarande kyrkoherden i Simrishamn Gösta Malmström, läraren Bengt Johannesson, museiintendenten Gustaf Åberg, konsertpianisten Aina Roijer, Pelle Åkerlund och kommunens nytillträdde kulturchef Bo Risheden.

Tuffa tider för föreningen med livskraft

De första åren var ganska kärva eftersom föreningen saknade hållbar ekonomi. Offentliga verksamhetsbidrag får inte en förening förrän den kan visa att den har goda avsikter och livskraft och det blir något av ett moment 22, eftersom det är svårt att åstadkomma något utan pengar. Men så småningom beviljades stöd från kulturnämnden och subventionerade konserter från Rikskonserter. Dess regionintendent i Kristianstad, Hakon Norén, stod fadder för föreningen.
Två fullsatta konserter med trion Svend Assmussen, Putte Wickman, Ivan Renliden bidrog starkt till en stabil ekonomi.

Världsberömd grupp gör sensationell konsert

Under 1970-talet gästades föreningen av flera framstående stråkkvartetter, t ex Ederkvartetten från Budapest och Mirchevkvartetten, sångerskor som Evy Bråhammar, Kristina Stobaeus och Elisabeth Assarsson, lutenister som James Tylor och Erik Stenstasvold. Det mest sensationella besöket utgjordes dock av den världsberömda engelska renässansmusikgruppen Deller Concort, som gjorde sin enda Sverige-konsert i föreningens regi på Glimmingehus.

Konsertlokalerna

Den mest använda konsertlokalen var dock Helge Lundströms ateljé i Gislöv. Annars brukades S:t Nicolai kyrka, Jonebergsskolans aula och ovanvåningen på dåvarande skeppshandeln, Carlsborg kallad, numera Österlenskolans lokaler. Där framträdde t ex Malmö Kammarkör under Dan-Olof Stenlunds ledning och uruppförde bl a ravlundatonsättaren Johannes Janssons Fire op 4.